Insemnarea ziarului "Presa ortodoxă"
In 30 martie
1986 în sala Asociaţiei noastre din Capitală s-a rulat cunoscutul
film "Strigătul tăcut" al celebrului medic ginecolog
Bernhardt Hathanson, referitor la avorturi. Au urmat 2 ore de discuţii sub
conducerea Arhim. Epifanie Teodoropulos.
De pe una
din casetele cu discuţia am extras şi publicat câteva lucruri cu
permisiunea Părintelui Epifanie, căruia îi aparţin şi
răspunsurile:
...Intrebare: Se spune că legislatorul nu face
morală şi nu învaţă morală. El
exprimă părerea generală. Atunci când ceva este condamnat de
părerea generală, legislatorul trebuie să considere acel ceva
ca fiind o abatere. Atunci când părerea generală primeşte acel
ceva sau, să zicem, îl suportă, legislatorul este dator să
înceteze să-I considere ca o abatere. Poziţia aceasta este
dreaptă?
Răspuns:
Legislatorul nu este, nu trebuie să fie în
mod simplu expresia părerii generale şi mai ales a unei păreri
generale nelămurite. El este şi pedagog. Nu trebuie să se
mărginească şi să exprime doar situaţia
existentă, ci este dator să arate ceea ce trebuie şi
să îndrepte înspre aceea. Dacă primim ca dreaptă părerea
de mai sus, atunci legislatorul este dator să fie consecvent cu sine
însuşi. Dar lucrurile nu se petrec astfel! Dau la o parte celelalte cazuri
şi îl citez pe cel mai impresionant. Vă întreb? Care situaţie
este mai bine primită în toată lumea decât fuga de impozite?
Care altă faptă se săvârşeşte de 99,99% dintre
cetăţeni ca fuga de impozite? De ce, aşadar, statul nu legiferează
şi fuga de impozite, dacă el este în mod simplu doar expresia
părerii generale şi nu pedagogul şi dascălul ei? De notat
este şi faptul că avorturile se fac, cu foarte puţine
excepţii, cu inimă grea şi cu o conştiinţă
vinovată, însă fuga de impozite se face cu inimă
uşoară şi conştiinţă liniştită de
către toţi. Rar (concret numai de două ori) am întâlnit femeie
care să nu-şi simtă foarte îngreuiată conştiinţa
ei pentru avortul la care a recurs, în timp ce, iarăşi rar, am
întâlnit oameni care să aibă remuşcări deoarece au fugit de
impozite într-o măsură mai mică sau mai mare. Toţi
consideră (fiindu-le indiferent dacă aceasta este bine sau rău)
fuga de impozite ca o faptă de apărare împotriva statului, ca o
faptă de asigurare a rodului muncii lor. Cel mult o consideră ca o
încălcare foarte uşoară, însă cu desăvârşire justificată.
Şi toţi cei care nu-şi pot ascunde veniturile lor, ca de
pildă salariaţii şi pensionarii, şi aceştia, cu foarte
puţine excepţii, sunt gata să fugă de impozite atunci când
li se oferă ocazia potrivită, cum ar fi cumpărările şi
vânzările valorilor nemişcătoare, moştenirile,
donaţiile etc... Câţi declară valoarea reală a obiectului
cu act judiciar legal? Nici unul la o mie!... Aşadar statul să
primească fuga de impozite! însă nu numai că n-o primeşte,
ci şi o pedepseşte penal! Luaţi aminte aici la o
contradicţie monstruoasă. Cu câtva timp mai înainte s-a desfiinţat
pedeapsa pentru adulter, care constituie o jignire grosolană a cinstei soţului
sau soţiei. Acum se desfiinţează pedeapsa pentru avorturi, care
lovesc mortal dreptul la viaţă al embrionului ce se
alcătuieşte. Dimpotrivă, se pedepseşte penal fuga de
impozite! Gânditi-vă: ce înseamnă aceasta? înseamnă, foarte
simplu, că banul se propovăduieşte în mod oficial de
către stat ca valoarea cea mai înaltă! Valoare situată
mai presus de cinste şi viaţă. "Doctore, spune statul,
îţi poţi înşela în mod liber soţia, ca şi oricare alt
cetăţean pe a lui, şi să-i jigneşti astfel cinstea ei.
Tu, în mod special, poţi, pe deasupra să şi ucizi mii de embrioni
în formare. Atât pentru adulter cât şi pentru avorturi, nimeni nu te va
pedepsi. Ia aminte însă să nu îndrăzneşti să te atingi
de bani, care, ca impozit la munca ta, aparţin statului. Dacă
faci asta te aşteaptă închisoarea! Fă oricâte avorturi
vrei. Însă nu îndrăzni să ascunzi veniturile tale din ele
(avorturi)". Pentru prima, nici o mustrare, nici o contravenţie, nici
o pedeapsă. Pentru a doua, poarta închisorii este deschisă. Dar
nu-şi dă seama statul că, lucrând astfel, adică
propovăduind banul ca valoarea cea mai înaltă, sprijină
şi mai mult fuga de impozite? Dacă cetăţeanul este
învăţat astfel în mod real, că banul este mai presus decât
cinstea şi viaţa (fie şi singură viaţa embrionului),
de ce n-ar unelti orice mijloc şi nu s-ar primejdui chiar şi prin
eventualitatea condamnării sale dezonorante, în vederea
păstrării acestui bun prea înalt, adică a banului?
într-adevăr, ne mişcăm deja înăuntrul unui cerc vicios
fără nici o ieşire. Să se pedepsească, şi
încă cu asprime, fuga de impozite. Nu sunt împotrivă. Dar să se
pedepsească încă şi mai aspru complotul împotriva cinstei şi
a vieţii, adică adulterul şi avortul. Repet şi termin:
Dacă statul este în mod simplu exprimarea părerii generale, atunci
este dator ca imediat să legifereze şi încă să premieze
fuga de impozite! Dacă nu există nimic altceva care să aibă
atâta greutate sau mai degrabă generalizare şi atâta
neezitare cum are consimţământul părerii generale...
Intrebare: Există
cazuri în care şi astăzi se îngăduie avortul (violul, incestul,
pericolul pentru sănătatea femeii etc). Acest fel de avorturi se
îngăduie moral, bisericeste?
Răspuns: Nu, sub
nici un motiv. Şi pentru aceste cazuri s-au
semnalat împotriviri, dar din păcate au fost foarte mici şi slabe.
Poate că deoarece întâmplările de mai sus sunt foarte rare, sau poate
pentru că se consideră că aici avem de-a face cu ucideri, însă
cu ucideri cu circumstanţe atenuante.
Din punctul
de vedere al moralei creştine, nici un caz, afară
de unul singur (dar despre el vom vorbi mai jos), nu îngăduie
avorturile. Cea care a fost victimă a unui viol, de pildă,
dacă crede în Hristos, nu va ucide embrionul. Îl va ţine. Iar în Ziua
judecăţii se va prezenta cu copilul ei înaintea Domnului şi îi
va spune: "Doamne, pentru dragostea Ta eu am ţinut acest copil.
«Pentru cuvintele buzelor Tale eu am păzit căi aspre», n-am
băgat în seamă "bârfele", comentările, jignirile,
batjocura, înjosirea publică. La înfricoşătoarea
suferinţă a silirii nu m-am împotrivit cu uciderea acestei
făpturi nevinovate. M-am împotrivit prin a răbda toate
situaţiile dureroase ce le creează naşterea unui copil în afara
căsătoriei şi mai ales a celui din viol... Deci "vezi
smerenia mea şi osteneala mea şi-mi iartă toate păcatele
mele". Dar oare Domnul ce va spune? Să nu vă miraţi,
fraţilor! Cunună de mucenic va pune pe capul ei! Aţi
uitat pe Sfânta Teodora? De ce Teodora este sfântă şi se
cinsteşte şi slăveşte? (Pomenirea ei se prăznuieşte
Ia 11 septembrie). Pentru o faptă asemănătoare.
Preschimbată în bărbat, se nevoia înlăuntrul unei mânăstiri
de călugări cu numele Teodor. Clevetită de o femeie
ticăloasă că ar fi lăsat-o însărcinată, ea a
răbdat cu bărbăţie clevetirea. Când s-a născut
pruncul, l-a luat ca să-l crească locuind într-o oarecare colibă
dinafară mănăstirii unde şi îndura zilnic jigniri şi
smeriri de nedescris. Descoperirea nevinovăţiei ei s-a făcut în
ziua morţii ei. Atunci au văzut că este femeie şi nu
bărbat... Desigur, ar fi fost foarte uşor şi fără nici
o "avarie" morală să zdrobească într-o clipă
clevetirea. (Atunci însă ar fi fost o oarecare Teodora şi nu Sfânta
Teodora). A preferat însă s-o suporte, ca să se
învrednicească fericirii rostite de Domnul. Cu atât mai mult tânăra
creştină va suferi chinurile provenite din păstrarea
rodului siluirii ei, deoarece ca să le evite ar trebui să
săvârşească ucidere de om. Va răbda şi se va încununa.
Sau credem, sau nu credem. Credinţa care nu te costă nimic, ce
valoare are?
Merg mai departe: Dacă fapta uciderii
embrionului este dreaptă, deoarece e posibil să se nască cu
defecte, atunci de ce să nu ucidem şi copiii care au dobândit mai târziu
defecte din pricina bolilor şi accidentelor? Să restabilim
aşadar Keada (1) vechilor spartani. De ce să nu ucidem şi pe
toţi bătrânii care, de pildă, suferă de dementă? Ce
fel de criterii sunt acestea? Se va spune, desigur, că embrionul nu este
încă om. Dar când se face om? Care este "clipa
magică", cum este numită, în care pasta cărnoasă se
preschimbă în om? Unii spun că la interval de 12 săptămâni
după zămislire, adică în a 85-a zi. Dar în care ceas al acestei
zile? De dimineaţă? De amiază? De seară? La miezul
nopţii? Dar de ce nu este în a 84-a zi? Sau în a 83-a? Ce lucru mare
şi important se întâmplă de la o clipă la alta, de la o oră
la alta sau de la un miez de noapte la celălalt? Împotriva acestui
Babilon, cât de clară şi înţeleaptă este poziţia
Bisericii noastre: Avem om din clipa zămislirii!. Şi,
prin urmare, avem ucidere de om oricând s-ar face avortul.
Am spus că există un caz şi singurul
în care jertfirea embrionului se poate tolera ca un rău necesar, cum
ar fi, de pildă, uciderea în legitimă apărare. Asta se
întâmplă atunci când există dilema: Viata mamei sau viata embrionului?
Adică atunci când naşterea embrionului are, ca rezultat inevitabil,
după datele medicinii omeneşti, moartea mamei. Dar şi în
acest caz foarte rar, cuvântul îl va avea numai şi în mod exclusiv cea
însărcinată. Ea şi nimeni altul. I se va spune
adevărul şi va fi invitată să hotărască. Cunosc
2-3 de astfel de cazuri. Aceste femei punând în lucrare, fără
să aibă habar, cuvintele Domnului: "Mai mare dragoste ca aceasta
nimeni nu are, ca să-şi pună sufletul său pentru prietenii
(adică cei dragi ai) săi", au spus medicilor: "Doctore,
salvează-mi copilul. Pe mine lasă-mă să mă
jertfesc!". Şi rezultatul: S-au izbăvit şi mamele, şi
copiii! Dar şi dacă mor, cine se îndoieşte că o astfel de
faptă, plină de atâta devotament şi jertfire de sine, o
faptă plină de atâta măreţie sufletească şi
morală, nu le va asigura fericirea nesfârşită a împărăţiei
celei neînserate a Domnului nostru? Fraţilor, pentru noi nu se termină
toate aici! Să nu uităm niciodată lucrul acesta...
Intrebare: Discipolii legiferării
avorturilor pun înainte următorul argument: "Avorturile oricum se
fac". În loc să se facă în condiţii necontrolate, multe
chiar în condiţii nepermise, nu este mai de preferat să se facă
legal, sub controlul statului şi în condiţii controlate?
Răspuns: Exact acestea sunt valabile
şi în problema drogurilor. Şi acestea "oricum se folosesc".
În loc ca folosirea lor să se facă în condiţii necontrolate
şi murdare, multe chiar cu siliri şi în chip tâlhăresc, nu este
de preferat să se facă (folosirea lor) legal, sub controlul statului
şi în condiţii controlate? Statul să ridice în tot oraşul
şi satul centre speciale, de "desfătare" prin plăcerea
drogurilor. Cei ce folosesc drogurile le vor găsi într-adevăr în
condiţii cinstite şi nu vor fi obiecte de exploatare
sălbatecă a negustorilor morţii albe. Apoi, folosirea
drogurilor se va face sub supraveghere medicală şi astfel vor
dispărea desele cazuri de moarte din pricina "dozelor" exagerate.
În sfârşit, statul va avea şi destul folos economic din impunerea
impozitului pe circulaţia deja legală a drogurilor... -în orice caz,
cu "avântul" ce l-am luat, nu este exclus să ajungem până
acolo... Dumnezeu să lumineze pe politicienii noştri, pe
politicienii tuturor grupărilor, să înţeleagă
adevăratul interes al martiricului nostru popor...
PRESA ORTODOXĂ,
4.04.1986
1. Curs de apă adânc şi abrupt din Laconia,
aproape de Sparta, în care spartanii, la început, aruncau pe cei robiţi,
iar mai târziu trupurile criminalilor care fuseseră condamnaţi la
moarte, precum şi copiii născuţi cu malformaţii.
Return to the first page