Sfântul Ioan Gură de Aur condamnă pe
desfrânaţi nu numai pentru păcatul acesta în sine, ci şi pentru
urmările lui, printre care cea mai gravă este
situaţia copiilor ce sunt zămisliţi în urma unor asemenea
împreunări nelegiuite. în cele mai multe cazuri
aceşti copii sunt ucişi încă fiind în pântecele mamei lor,
ucidere pe care el nici nu o poate califica din cauza gravităţii
faptului. „De ce semeni - întreabă el - acolo
unde ţarina e pregătită să strice rodul, unde sunt multe
doctorii de stârpire şi unde, de multe ori, copilul este omorât mai
înainte de naştere? Iată, deci, că şi pe acea desfrânată
n-ai lăsat-o să rămână numai
desfrânată, ci ai făcut-o şi ucigătoare de om, ai
făcut-o criminală. Ai văzut cum din beţie
izvorăşte desfrânarea, cum apoi din desfrânare iese preadesfrânarea,
iar din preadesfrânare omorul? - ba chiar mai mult şi decât omorul,
căci nu am nici cuvinte îndeajuns de a numi asemenea faptă
criminală, de vreme ce nu numai că pe
copilul născut îl omoară, ci împiedică chiar de a se
naşte."
După cum s-a văzut, zămislirea nu este
numai lucrarea omului, ci mai ales lucrarea lui Dumnezeu, Care a pus în actul
împreunării dintre bărbat şi femeie legea înmulţirii
oamenilor, şi a lăsat aceasta ca binecuvântare din partea Lui,
şi nu ca blestem. Mai mult decât atât, femeia a primit de la Dumnezeu această
îndatorire care-i asigură chiar mântuirea, (cf. I Tim 2, 15). De aceea,
intrigat de cele ce se petrec, Sfântul Ioan,
întreabă: „Deci de ce îţi baţi joc de darul Iui Dumnezeu şi
te împotriveşti legilor Lui şi ceea ce este blestem tu o urmezi ca pe
o binecuvântare? De ce apoi transformi magazia naşterii în magazie de
omor, şi pe femeie, care este dată spre naşterea de copii, tu o
pregăteşti pentru omor?"
Femeia însă nu este singură responsabilă
de ucidere, ci împreună cu ea este şi bărbatul care s-a
împreunat cu ea, şi nu numai acela, ci şi toţi desfrânaţii,
fiindcă din cauza lor, pentru a le face lor pe plac, ucide femeia
desfrânată. Sfântul Ioan zice: „Fiindcă, pentru a fi
plăcută şi dorită de amanţi, şi pentru a atrage
la sine mai mult aur, ea nu se dă în lături de a face şi aceasta,
grămădind prin asemenea fapt, un foc mare
asupra capului tău, căci dacă îndrăzneala este a ei, în
acelaşi timp însă şi tu eşti cauza principală a
îndrăznelii ei".
Şi mai grav este
însă faptul că nu numai desfrânatele recurg la astfel de practici
ucigaşe, ci şi multe dintre femeile căsătorite, uneori la
îndemnul sau cu acordul bărbaţilor lor. Acest lucru a introdus în
familii indiferenţa faţă de aceste atât de mari
grozăvii şi, odată cu acestea, nenumărate alte fapte de
încălcare a voii lui Dumnezeu, ce duc în final la destrămarea
familiilor.
Arătând toată grozăvia uciderii de
prunci, Sfântul Ioan spune: „Dar cu toate acestea, după o asemenea purtare
necuviincioasă, după omoruri şi după idolatrii, totuşi
lucrul acesta pare indiferent multora, ba chiar şi multor
bărbaţi care-şi au femeile lor, de unde apoi şi
rezultă cele mai mari rele. Căci şi
aici de multe ori se pun în mişcare fel de fel de doctorii pentru
stârpire, doctorii pregătite nu pentru pântecele desfrânatei, ci pentru al
femeii nedreptăţite; şi aici se întind fel de fel de curse,
invocarea sufletelor celor morţi, invocarea demonilor, certuri zilnice,
lupte înverşunate şi multe de acest fel."