• Părinte Ilarion, cum procedaţi cu cei care vin la spovedanie
şi mărturisind păcatul avortului sunt cuprinşi de
deznădejde?
Pe cei care vin cu deznădejde nu trebuie să-i descurajăm.
Nu există păcat în faţa lui Dumnezeu care să nu fie iertat.
Dar prima condiţie este ca omul să nu se mai întoarcă la
păcatele pe care le-a făcut.
Pentru
avorturi, cele mai multe canoane - aşa am apucat şi eu de la înaintaşi
- prevăd ca, pentru fiecare avort, e bine ca să boteze un copil.
Pentru că i-a luat lumina aceluia, să-i dea lumină altuia - să
boteze un copil, să-l încreştineze. Şi apoi, milostenie,
rugăciuni şi totodată să aibă întotdeauna părerea
de rău, să se căiască: "Doamne, am fost o criminală;
mi-am ucis propriul copil". Asta să nu lipsească. Şi
dacă ne smerim în faţa lui Dumnezeu, Dumnezeu nu ne
părăseşte. Se spune că, pe cel care se smereşte,
Dumnezeu îl înalţă. Prin asta putem căpăta iertare.
Să nu
cădem în deznădejde, că deznădejdea este ultimul
păcat. Dacă prin botez noi am devenit copii ai lui Dumnezeu, ne-a
înfiat, ne-a dat dreptul să spunem Tatăl nostru, după
aceea ne-a dat dreptul să ne împărtăşim cu Sfintele Daruri.
Dacă noi, răi fiind, ştim să dăm daruri bune copiilor
noştri, cu atât mai mult Dumnezeu, care este Tatăl nostru, ştie
de ce avem nevoie.
• Le
mai daţi şi metanii?
Da.
Nu le-am oprit. Dacă după canoane unii spun şapte ani,
alţii spun cinci ani, alţii spun trei ani, eu la cele mai multe le
spun: "Te-ai mărturisit acum; să mai vii şi altă
dată. Măcar în cele patru posturi; dacă poţi să vii mai
des, mai bine ar fi". Şi dacă văd că-şi
îndreaptă viaţa, că nu se mai întoarce la păcate, un an
şi jumătate, doi, o opresc, şi după aceea o
împărtăşesc. în ultimul timp, şi numai la un an le-am împărtăşit.
Căci dacă îi depărtezi prea mult, îi pierzi şi nu se mai
apropie. Dacă îi sperii, spunându-le: "Canoanele spun
cincisprezece ani sau şapte ani sau... ", se gândesc: "Dar
mai trăiesc eu?" sau cine ştie ce. Omu-i om; se duce în
partea cealaltă. Dacă văd că are început bun şi
văd căinţă, îi încurajez. Pentru că sunt unii care vin
numai aşa, de formă: "A, am făcut păcatul şi
mă duc iar să mă mărturisesc". Sigur, atunci
trebuie să-i lipseşti de Sfânta împărtăşanie cinci ani
sau şapte ani... Iar dacă văd că a făcut greşeala
asta şi i-a părut rău - aşa cum spune şi în Pateric: "E
mult un an?" - "E mult!" - "E mult trei luni? E mult! Ajung
trei zile". Depinde şi de căinţa omului. Dacă vine
cu inima frântă, sigur că atunci el nu mai poate să se
întoarcă la păcatul acela.
• Duhovnicul poate să aprecieze canonul cu îngăduinţă?
Da, sigur. Cel mai greu este totuşi
să apreciezi - aşa cum spunea şi marele duhovnic care a fost
părintele Paisie Olaru: "De două lucruri mă tem când
mi-o ieşi sufletul: că am legat pe cine nu trebuia să leg
şi am dezlegat pe cine trebuia să leg". Eu m-am gândit
însă de multe ori că dacă îl sperii cu un canon mare, îl pierzi,
şi apoi chiar e mai rău. Sau dacă îl văd că se apropie
şi vine la biserică... Prima dată asta e: să iubească
Biserica, să nu se depărteze; Biserica este cea care ne
salvează...
Eu
dau cel puţin cincizeci de metanii pe zi, afară de sâmbătă
şi duminică, milostenie şi să zici Tatăl nostru de
mai multe ori pe zi - de douăzeci de ori, de exemplu. Chiar persoana care
a plecat mai înainte puţin - a fost o doamnă cu soţul - mi-a
spus: "Părinte, şi acolo unde lucrez, cât îmi fac canonul, eu
stau în genunchi". Foarte bine, e mai primit aşa. Dar decât
să laşi de azi pe mâine, mai bine zi-l şi când eşti la
bucătărie sau faci altceva, că ai copilaşi; mâinile să
lucreze, mintea să fie la Dumnezeu. Sunt mulţi care au chiar Psaltiri
şi le mai spun să citească două-trei catisme, dacă
pot; dacă nu, măcar o catismă pe zi. Şi Paraclisul
Maicii Domnului, şi Doamne Iisuse... Tot timpul să
aibă în minte toate păcatele şi să spună neîncetat "Doamne
Iisuse Hristoase, Dumnezeule, miluieşte-mă" \ "Maica
Domnului, miluieşte-mă"'... Să se roage şi la
Maica Domnului şi să nu ne pierdem nădejdea.
• Cum
procedaţi cu cei care vin să se spovedească numai de Paşte
şi de Crăciun, în grabă?
Vin în ultimul moment şi nu poţi să faci prea mult pentru
ei, dar poţi să le spui să mai vină altădată,
când preotul este mai liber.
Un
alt păcat, tot aşa de greu ca şi avorturile, sunt perversiunile.
Pentru că astăzi sunt mulţi care fac astfel de păcate. Eu
le spun: "Mă fraţilor, nu este bine ce faceţi, pentru
că spurcăm aceste porţi prin care trebuie să-L primim pe
Hristos. Nici animalele nu fac aşa ceva! Uite ce s-a întâmplat acolo unde
s-a practicat acest păcat, în Sodoma şi Gomora: a dat o ploaie cu
pucioasă şi, cum se spune în Moliftele Sfântului Vasile cel Mare, «şi
astăzi ard în pucioasă şi se chinuie»". Ăsta este
un păcat care bântuie... Se spune că şi dracii fug, să nu-i
trăsnească. Sunt alţii care fac alte blestemăţii,
deşi unii sunt căsătoriţi.
• Dacă
le spunem şi aplicăm canoanele aşa cum sunt, se
descurajează?
- Se
descurajează, da. Eu le spun: "Nu te împărtăşesc
acum. Mai vii, şi-om vedea", ca să nu-i descurajez. Şi dacă omul îşi găseşte calea,
dacă îl văd că se îndreaptă, atunci sigur că îi reduc mult canonul. Nu contează
că-i dai canonul şi îl face, dacă pe urmă se apucă
şi face iar păcatul. Interesul este să nu se mai întâmple,
să nu se mai repete păcatul.
• Să
le dăm nădejdea că nu este pierzanie?
- Nu,
nu este. Nu există păcat să nu fie iertat de Dumnezeu. Ce
păcate nu făcuse tâlharul de pe cruce?! Şi Dumnezeu, într-o
clipită, l-a mântuit.
Este
foarte important, iarăşi, postul. Când vin, de exemplu, cele care fac
avorturi, e bine să fie sfătuite, dacă sunt sănătoase,
ca măcar vinerea să ţină ajunare -cum e în canon - cât pot,
până la 4-5 după-amiază, dacă se poate. Unele
întreabă: "Părinte, dar apă sau cafea?" Păi
asta nu mai este ajunare. Ţine, pentru că păcatul te biciuie.
Să-l biciuim şi noi; dacă nu e canonisit, pe urmă
rămâi nevindecat.
Sigur că toate acestea trebuie făcute cu
multă chibzuinţă, ca să nu-i deznădăjduim.
Altfel, îi pierdem. Am auzit că suntem ţara cu cele mai multe
avorturi.
Dumnezeu întotdeauna răsplăteşte sau
pedepseşte intenţia... Căinţa Dumnezeu o
răsplăteşte cu bine, cu iertarea; dar când se tratează cu
nepăsare sau cu făţărnicie lucrurile acestea, sigur
că atunci Dumnezeu Se mânie şi ne pedepseşte.
Să
ştiţi că dacă faceţi această carte, o să
aveţi mare plată de la Dumnezeu, pentru că femeile acestea au nevoie
de încurajare. Sunt unii care sunt aşa de deznădăjduiţi!
Vin la mine şi mă întreabă: "Părinte, dar mai este iertare?"
- "Dar cum să nu fie iertare!" Dacă unul ca acesta a
pus început bun, nu se mai întoarce la păcat.
• Spuneţi,
cum e cu lacrimile?
- Pe lângă
canonul pe care i l-ai dat, pe lângă rugăciunile pe care le face,
dacă poate, să scoată şi lacrimi, pentru că lacrimile
sunt ca şi al doilea botez - adică, prin lacrimi ne putem
curaţi. Dar lacrimile să fie curate, sincere, pentru că sunt
două feluri de lacrimi. Să nu fie făţarnice. Pe acelea
Dumnezeu nu le primeşte. Să fie pornite din inimă, cu
căinţă. Prin aceste lacrimi, Dumnezeu ne curăţă
de orice greşeală, de orice păcat. Şi să avem
nădejde la Dumnezeu, că Dumnezeu nu ne părăseşte
niciodată. Este mai aproape Dumnezeu decât credem noi. Noi numai atâta
suntem datori, să strigăm, ca şi Sfântul Apostol Petru. Când era
pe mare şi a văzut valurile că vin, a început să se
îndoiască şi s-a afundat. Atunci a strigat: "Doamne,
ajută-mă!", şi numaidecât Dumnezeu a venit şi l-a
prins de mână.
Aşa şi
noi, să avem această credinţă că Dumnezeu este
totdeauna lângă noi. Când suntem într-o nenorocire, în deznădejde, în
mare ispită, să strigăm la Dumnezeu. Să-I cerem ajutor,
să-I cerem iertare ca unui Tată milostiv şi iubitor.
Interviu extras din cartea "CANON DE POCAINTA CATRE
DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS PENTRU PRUNCII AVORTATI", Ed. Bizantina
Alte materiale despre avort