Avortul, o crima cu premeditare. Familia este prima
alcatuire de viata obsteasca si samburele din care cresc toate celelalte forme
de viata sociala. Ea este mediul cel mai prielnic
pentru nasterea, dezvoltarea si desavarsirea fiintei umane. Copilul are o
neaparata nevoie de ajutorul neincetat al parintilor sai, care in aceasta
lucrare nu pot fi nici substituiti si nici intrecuti de nimeni.
Scopul casatoriei si familiei, ca legatura naturala pe viata intre un barbat
si o femeie, consfintita si intarita haric prin Taina Cununiei, il constituie
implinirea reciproca a celor doi, prin daruiri si primiri infrinarea trupeasca
si indeosebi stabilirea unei stari desavirsite in iubirea dintre soti in
vederea impinirii lor reciproce, si inmultirea, perpetuarea si cresterea
omenirii. Procrearea, intretinerea, ingrijirea, cresterea si
pregatirea copilului pentru viata sociala constituie preocuparea centrala a
familiei. Ea, familia, procura membri pentru
societatile superioare, pregatindu-i cea dintai pentru viata sociala.
Copiii care reprezinta <<fondul de aur al neamului>>, sunt
stimulente si puteri innoitoare care sporesc potentialul natural uman, afectiv
energic si spiritual al poportului caruia apartin, contribuind la regenerarea
fiintei noastre spirituale.
Practicarea avortului atat in cadrul casatoriei cat si in cazul relatiilor
extraconjugale si intamplatoare este o crima impotriva vietii umane in general
si a copilului in special, in ciuda intalnirii lui, pe tot parcursul istoriei
omenirii, ca o realitate, din nefericire, constanta, aparuta si justificata de
multi reprezentanti ai omenirii. Ierburi si practici care provocau avortul erau
pretutindeni cunoscute si se foloseau. In vechime insa,
oricare metoda folosita pentru intreruperea de sarcina era considerata
nepermisa. Fatul a fost socotit totdeauna si in mod constant om deplin. Intreruperea artificiala a
sarcinii era considerata crima, omucidere. Constiinta omului n-a
considerat fatul mai putin om decat adultul, desigur
un om in plina crestere si manifestare, chiar din pantecele mamei. De aceea si
in juramantul lui Hipocrate, care este acceptat pana astazi drept juramant
medical, medicul ca slujitor al vietii, marturiseste in fata lui Dumnezeu si a
oamenilor: <<…nu voi da femeii substante avortive…>>.
Pozitia aceasta a fost pusa insa astazi sub semnul intrebarii, considerandu-se
avortul, ca si practicarea lui, o problema indiferenta din punct de vedere
moral, fiind asemanata cu fumatul.
Proavortiostii, adica adeptii intreruperii artificiale de sarcina, sunt
astazi o adevarata miscare internationala, concretizata in asociatii, grupuri
de initiativa, conferinte, manifestari de protest cerand ca avorturile sa nu
fie, in nici un fel, pedepsite de legile civile, motivandu-se ca s-a schimbat
insasi conceptia morala si ca este anacronic sa fie considerate avorturile
crima, ucidere. Sustinand aceasta, profesoara de criminalistica A.C., scrie: <<In
constiinta comuna, avortul a incetat sa fie considerat
delict penal. Legiuitorul este dator sa urmeze
constiinta sociala. Aceasta se intimpla in toate timpurile
(si astazi) cu sanctionarea sau nesanctionarea legala a diferitelor
comportamente. Asa de exemplu, odinioara fumatul simplelor tigari se
pedepsea, in multe tari europene, cu moartea; in zilele noastre, aceasta ni se pare o gluma. Din contra pirateria era socotita o
fapta de vitejie, astazi insa se socoteste o crima…>>. Sustinerea de
fata a avortului este mai mult decat simplista. Caci
constiinta comuna sociala cu mutatiile ei in timp nu este
identica cu constiinta morala si nici sursa a acesteia, chiar daca aceasta din
urma cuprinde in continutul ei si elemente dobandite din partea societatii.
Constiinta morala adevarata implica relatia subiectului ei cu Dumnezeu si legea
morala ca expresie a vointei lui Dumnezeu privind pe om in relatia lui cu
Dumnezeu si cu semenii, cu ajutorul careia ea, constiinta morala, sfatuieste,
opreste si judeca din punct de vedere moral faptele
omului. Avortul care inseamna suspendarea sau nimicirea vietii nu poate fi
comparat cu fumatul si nici chiar cu pirateria.
Mitropolitul Kalamaras de Nikopole – Grecia precizeaza ca <<principalul
argument al adeptilor scoaterii de sub incidenta legii a avorturilor (in
incercarea lor de a ocoli protejarea constitutionala a valorii vietii), a
fost ca fiecare femeie sa aiba dreptul sa dispuna ea insasi de trupul ei si ca
nu permite unei a treia persoane, oricarei persoane sau grup de persoane, sa
intervina si sa hotarasca asupra unei teme atat de personale, ca cea a
dispunerii de propriul trup>> 17. La o manifestatie pentru
legiferarea avorturilor, manifestantele strigau ritmic lozinca: <<Afara
legile din corpul nostru>>. Argumentul invocat pare sa cuprinda o doza de progresism, dar, nu e mai putin
adevarat si o mare doza de defaimari la adresa opiniilor contrare avortului,
calificate ca arme obscurantiste, anacronice, arme ale inapoierii, regres si
medievalism 18.
Si fiindca gestatia este crearea unei vieti, pe care nimeni intr-un studiu
al evolutiei nu o poate nega, proavortionistii declara ca fatul este om,
deoarece nu are viata proprie, intrucat embrionul, sustin ei, este o bucata de
carne a carei expulzare din corpul mamei este o problema absolut personala si
deci nu constituie o problema morala si cu atat mai mult nu poate fi
considerata crima. <<Fatul devine omul separat de personalitatea mamei
sale numai cand poate sa aiba existenta de sine, adica
odata cu cresterea sa>>, scrie o adepta a avortului 19.
Dar este, intr-adevar, fatul fara suflet si deci
fara viata autonoma? Este doar o parte a corpului mamei sale, care are atunci
si dreptul de a dispune de el dupa cum doreste, sau fatul are viata cu totul
independenta, este o persoana absoluta independenta care se afla totusi intr-o
relatie de dependenta sub raportul hranei, al mediului corpului matern, asa cum
ne aflam, de altfel, toti intr-o relatie de dependenta de mediu natural, sub
raportul hranei, imbracamintei, locuintei etc.? Acestei
intrebari multiple ii da astazi raspunsul medicina, combatand prin marile ei
personalitati avortul insusi si legiferarea paracticarii lui.
Tema avorturilor nu poate fi limitata astazi doar la cei
care-l practica. Ea constituie problema constiintei morale a omenirii
intregi, intrucat priveste insasi viata omului, ca dar al lui Dumnezeu fata de
care fiecare este responsabil.
Fatul reprezinta o evolutie somatica si sufleteasca in
corpul matern. Asupra acesteia toti medicii sunt de acord chiar daca nu
toti dau aceleasi date privind inceputul manifestarii vietii fatului. De pilda, cu multi ani in urma, medicii din S.U.A. sustineau ca
viata fatului incepe dupa implinirea a 12 saptamani de la momentul conceperii.
Parerea aceasta a avut ca rezultat faptul ca in S.U.A un
numar imens de avorturi (91% din numarul total) se faceau inainte de implinirea
a 12 saptamani de viata.
Astfel medicul american obstretician ginecolog Bernard Nathanson, fost
director al unei clinici speciale de avorturi, care in decursul a doi ani a
intreprins 60.000 de avorturi, folosind cele mai moderne mijloace tehnologice
(ultrasunete, examinarea electronica a inimii fatului, embrioscopie etc.) a
ajuns la concluzia ca <<fatul este fiinta omeneasca separata, cu toate
caracterele personale specifice>>, <<este o persoana umana
deplina>> 20.
Pentru fundamentarea concluziilor sale, Nathanson a folosit filmarea cu
ultrasunete a avortului unui fat de 12 saptamani (3
luni). Video-caseta inregistrata, care poarta titlul de <<Strigatul
mut>> dovedeste ca:
a. fatul presimte amenintarea instrumentului ucigas
al avortului;
b. manifesta perceperea pericolului care reiese din
urmatoarele actiuni:
1. se misca intr-un mod violent si agitat;
2. cresc bataile inimii de la 140-200;
3. deschide gura larg ca intr-un strigat: strigatul mut.
Astazi concluziile medicului Nathanson au fost depasite de medicina nucleara
contemporana care constata urmatoarele:
a. la 18 zile se face simtita bataia inimii fatului
si se pune in functiune sistemul circulator;
b. la 5 saptamani se vad clar: nasul, obrajii si
degetele fatului;
c. la 6 sapatamani, incepe sa functioneze sistemul
nervos, se distinge clar scheletul si incepe sa functioneze stomacul, rinichii
si ficatul fatului;
d. la 7 saptamani (50 de zile) se fac simtite
undele encefalice (undele encefalice constituie principalul criteriu pe baza
caruia stiinta contemporana stabileste daca o persoana adulta continua sa se
afle in viata). Micutul copil are toate organele interne si externe definitiv
conturate. Are ochi, nas, buze, limba;
e. la 10 saptamani (70 de zile), copilul nenascut
are toate caracteristicile pe care le vedem clar la copil dupa nasterea sa (9
luni);
f. la 12 saptamani (92 zile, 3 luni), copilul in
pantecele mamei are toate organele sale definitiv conturate, chiar si amprentele
degetelor, nu-i lipseste decat respiratia. La 3 luni, fatul
are atata viata incat reuseste sa-si intoarca capul, sa-si schimbe
expresia fetei si sa se miste, sa stranga pumnul, sa gaseasca gura si sa-si
suga degetul 21.
In acelasi fel s-au pronuntat si alti multi doctori si specialisti in astfel
de probleme din diferite tari si parti ale lumii. Concluziile medicului Ernest
Haupt, dintr-un studiu moral, sociologic si biologic foarte documentat, sunt
definitorii pentru cei ce si opun avortului
calificandu-l drept crima cu premeditare. El afirma: <<Ovulul fecundat
nu este o simpla masa celulara fara caractere
specifice. El nu este in acest stadiu nici farama de
viata botanica, nici macar embrionul vreunui sir biologic de viata. Este pe deplin si absolut viata unei existente umane. Si are
atata viata cat are noul nascut, copilul de gradinita, adolescentul si adultul.
Prin urmare, prin avort se omoara viata omeneasca, existenta omeneasca, chiar
daca ea se afla in stadiul cel mai de inceput>> 22.
Deci fatul are viata lui personala, ca este fiinta
omeneasca autonoma si persoana umana deplina, traind si dezvoltandu-se in
dependenta de mediul matern. Intreruperea sarcinii nu este
deci dreptul aceleia care-l poarta.
Deci faptul ca sarcina nu este inca persoana
deplina, conturata, nu inseamna ca poate fi redusa la un lucru, devenind obiect
de proprietate, de vanzare sau de inmagazinare. De asemenea nu inseamna ca
femeia insarcinata poate sa dispuna libera de fat, cum
poate sa dispuna de oricare alta parte a corpului ei. Fatul nu este lucru sau obiect, sau o simpla parte a corpului femeii
ci gena cu viata in evolutie intrepatrunsa cu viata celei insarcinate. Aceasta
particularitate minunata si deosebita a fatului ca persoana in devenire, nu
poate nimeni sa o nege. De aceea fatul este si trebuie sa fie protejat de dreptul civil ca ceva
deosebit. Protejarea speciala a fatului prin lege este
astazi o necesitate imperioasa 23. <<Omul exista ca om, din clipa conceptiei pana in clipa mortii lui biologice.
De aceea, in orice moment din viata lui 24, daca are loc o
interventie impotriva supravietuirii lui, aceasta se considera
omucidere>> 25. Copiii nu sunt deci proprietatea mamei, a
parintilor si nici chiar proprietatea societatii, ca sa
dispuna ea cum vrea de ei inca din pantecele mamelor lor.
Biserica, cu intreaga ei invatatura dogmatica, morala si canonica,
intemeiata pe Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, a fost in toate timpurile si
locurile impotriva avortului ca teorie si practica, calificandu-l drept crima
impotriva vietii umane, in randul pacatelor strigatoare la cer, care diminueaza
si nimiceste comuniunea savarsitorilor acestora cu Dumnezeu.
Binecuvantand casatoria, ca legatura naturala intre un
barbat si o femeie (Fac. 1, 28), si ridicand-o la rangul de Taina (Mat. 19, 4-5,
Ioan 21-11, Efes. 5, 31-32), Dumnezeu a aratat pe copii ca fiind marturii
personale ale acesteia. Dobandirea de copii a fost vazuta inca
din vechiul Testament ca un dar pretios si ca o binecuvantare din partea lui
Dumnezeu, noua oamenilor (Fac. 48, 16; Deut. 28, 44; Ps. 127, 2-6). Lipsa
copiilor era socotita ca o pedeapsa cereasca si ca o ocara (Fac. 30, 1, 6; Is.
54, 1; Fac. 22, 30; Luca 1, 14). Mantuitorul Insusi pretuieste pe copii, ca
fiind obiecte ale proniei divine, pe care nimeni nu are dreptul de a-i ocari
sau dispretui (Mat. 18, 1-14; Marcu 10, 13 s.u.).
In randuiala Sfintei Taine a Cununiei se cuprind rugaciuni pentru rodnicia
casatoriei, iar in epitimiile de la Spovedanie sunt condamnate toate abaterile
de la porunca data primilor oameni: <<Cresteti si va inmultiti si
stapaniti pamantul>> (Fac. 1, 28).
Sfintii Parinti hotarasc pedepse bisericesti pentru cei ce predica
infranarea de la procrearea si socotesc virtute numai fecioria (Can. 9 si 10,
Gangra, can. 5 ap., can. 13 Trulan si can. 14 Gangra).
Dar nu numai defaimarea casatoriei este osandita, ci si indeletnicirea cu
pregatirea si practicarea mijloacelor de avort pentru intreruperea sarcinilor
(Can. 9, Trulan, can. 65 ap., 21 Ancira, can. 2 si 8 ale Sfantului Vasile cel
Mare, can. 33 al Sf. Ioan Postitorul).
Tertulian (Apologeticum CIX) se ridica energic impotriva avortului pe care il califica de crima. La fel Lactantiu (Institutiones, P.C.
VI, c. 20) si Minucius Felix in Octavius. Sf. Vasile cel Mare in can. 52 considera tot atat de vinovate pe femeile care suprima fatul ca
si pe cele care-si parasesc copiii, nu-i hranesc si-i expun milei publice.
Can. 36 al Sfantului Ioan Postitorul prevede ca <<femeii
care nu se ingrijeste de fatul sau si din cauza neglijentei dansei avorteaza, i
se da pedeapsa pentru uciderea premeditata>>.
Sfantul Justin Martirul (Apologia pro christianis 29; P.G. VI, 373)
si Clement Alexandrinul (Stromata II, 233, P.G. VIII, 1089 B.C.) afirma
ca omului nu-i este ingaduita casatoria decat in
vederea continuarii speciei umane si ca o piedica in calea desfranarii. Datoria
de a naste copii reiese in direct si din canoanele ce
opresc desfranarea si pacatele impotriva firii pe care Sfantul Grigorie de Nyssa,
in can. 4, le asimileaza adulterului 26.
Fiind un act direct impotriva vietii umane, avortul in sine si diferitele
practici si mijloace folosite in comiterea acestuia sunt cuprinse si interzise
prin insasi porunca a VI-a a Decalogului: <<Sa nu ucizi>> (Deut. 5,
17), de indata ce fatul chiar de la inceput este si se manifesta ca o existenta
umana, deplina, autonoma, ca persoana umana, in dependenta, desigur, de mediul
matern. Dependenta aceasta nu-i da insa mamei dreptul de a dispune cum voieste
de ceea ce s-a zamislit in pantecele ei, cu atat mai mult nu da nici un drept
legii civile sa scoata de sub incidenta sa avorturile si practicile avortive,
intrucat ea nu trebuie sa contrazica prin nimic dispozitiile legii morale
naturale care interzice in principiu uciderea, cum se afirma prin porunca a
VI-a a Decalogului. Cartea folositoarea de suflet: <<Mantuirea
pacatosilor>> (Partea a II-a, cap. VI, 5),
aprofundand cuprinsul poruncii a VI-a, precizeaza: <<Prin aceasta
porunca se intelege, uciderea sufleteasca si trupeasca, adica daca ai sfatuit
pe aproapele tau sa desfraneze sau sa ucida sau alt pacat sa faca, sau l-ai
insotit, sau l-ai ajutat la aceasta, esti socotit ucigas sufleteste al fratelui
tau>>. Iar despre trup se spune: <<Daca ai ucis pe cineva,
sau ai cugetat sa ucizi.. sau
daca ai batut femeia si-a lepadat pruncul sau, daca a luat plante sa ucida
pruncul sau sa nu ramana insarcinata, toate acestea si altele asemenea se
socotesc ucideri si se canonicesc cu multa asprime>> 27.
Crestinismul nu contesta in vreun fel importanta legaturii trupesti pe care
o implica cu necesitate casatoria, dar nu ramane in exclusivitate la aceasta.
Cand Sfantul Apostol Pavel declara casatoria ca un
remediu impotriva arderii dificile de suportat sau a satisfacerii ei dezordonate,
el include in acest rost al casatoriei si pe acela de transfigurare a unirii
trupesti. Acest inteles este cuprins si in cuvintele
Sfantului Ioan Gura de Aur care atribuie casatoriei si rostul nasterii din
prunci. <<Sunt doua motive pentru care a fost instituita casatoria…
pentru a face pe om sa se multumeasca cu o singura
femeie si pentru a face copii. Dar motivul principal e cel dintai… Cat despre
procreare, casatoria nu antreneaza in mod absolut… Dovada sunt multele
casatorii care nu pot avea copii. Iata de ce prima ratiune a
casatoriei este sa reglementeze viata sexuala, mai ales acum cand neamul
omenesc a umplut tot pamantul>> 28. Dar, Sfantul Ioan Gura
de Aur nu pierde din vedere sa atribuie casatoriei, in
multe randuri, si rostul realizarii unei uniri spirituale a celor doi, ca
imagine a unirii dintre Hristos si Biserica Sa.
Desigur, nasterea si cresterea de prunci este un
mijloc important pentru soti in inaintarea lor spre o unire mai sufleteasca tot
mai adanca si plenara. Este adevarat ca Sfantul Ioan Gura de Aur declara o
casatorie ca fiind realizata cand se implineste numai scopul ei principal:
reglementarea sexualitatii fara implinirea celui de-al doilea scop: nasterea de
copii. Dar precizeaza ca aceasta, casatoria, este
realizata fara nasterea de prunci, numai cand pruncii lipsesc nu din vointa
sotilor, ci fara voia lor. Cand insa nasterea de copii este
evitata, fie prin abstinenta fie prin avorturi sau fie prin practici
anticonceptionale sau chiar practici avortive, legatura intre soti devine un
simplu prilej de satisfacere a poftei trupesti, ce trece astfel la acte
pacatoase.
Copiii nascuti si crescuti nu au loc in afara legaturii dintre soti si nici
nu se substituie legaturii dintre soti, - <<ci ei sporesc in mod esential
comunicarea dinte soti, prin responsabilitatea comuna in care ei se unesc, deci
adancesc aceasta casatorie, care fara copii se saraceste de substanta
spirituala interioara. Sotii devin in acest caz, de cele mai multe ori, o
unitate egoista in doi, poate de un egoism mai accentuat decat cel de unul
singur, pentru ca un sot are in celalalt aproape tot ce-i trebuie pentru a se
satisface in ordinea material-trupeasca si pentru a nu suferi nici de
singuratate atat de mult ca cel inchis in egoismul de unul singur>> 29.
Or, prin copii sotii depasesc acest egoism deschizandu-se
spre altii. De asemenea prin copii sotii depasesc
acest egoism deschizandu-se spre altii. De asemenea
prin copii sotii se deschid mai mult spre societate in general, de care ei au
nevoie pentru cresterea copiilor lor, pentru incadrarea lor in societate.
Prin copii, sotii intra in relatii mai bogate si variate cu
societatea. P. Florensky spunea ca societatea deci si Biserica este formata din unitati duale, nu din indivizi: am zice din
molecule, nu din atomi. Dar o familie care nu are copii nu este
necesara in mod deplin societatii. Familia promoveaza
coeziunea sociala, biserica, nu indivizi izolati sau singuratici. Celula
familiei desi nu se dizolva in organismul bisericesc sau social, trebuie sa fie intr-o comunicare cu celelalte celule prin
<<sangele>> comun al lor, prin copii.
Nasterea si cresterea de copii si prin aceasta disponibilitatea si obligatia
sotilor de a sluji Bisericii si societatii, carora apartin deopotriva, ca
infranare a egoismului in doi inseamna si o cruce pentru soti care trebuie
purtata si onorata cum se si spune intr-un imn din randuiala Cununiei
<<Infrangerea acestui organism in doi include si infranarea de a folosi
legatura casatoriei pentru o singura placere cu evitarea nasterea de prunci>>
30.
Avortul sau evitarea nasterii de prunci inseamna deci si o
saracire spirituala a sotilor si deci o inchidere a lor intr-un egoism
pagubitor lor, dar si o saracire spirituala a societatii Bisericii.
De aceea, preotii trebuie sa arate credinciosilor lor
ca avortul si metodele avortive echivaleaza cu o crima evidenta si ca, deci, el
este un pacat strigator la cer din moment ce rezultatul acestor metode este
totdeauna luarea vietii unei fiinte umane. Desigur ca sunt si cazuri medicale
cand avortul nu poate fi ocolit fara a pune in pericol insasi viata cele
insarcinate si de aceea nu este cazul sa staruim aici
asupra acestora.
Avortul trebuie combatut si pentru saracia spirituala pe care o aduce celor
doi soti, precum si pentru consecintele nefaste asupra sanatatii insasi a
femeilor in cauza.
Nu trebuie pierdute din vedere nici consecintele grave ale practicilor
avortive si ale legilor care le permit si le incurajeaza in numele libertatii
depline a femeilor, a sotilor, pentru societate, pentru o natiune, pentru
Biserica.
NOTE BIBLIOGRAFICE
17. Meletios Kalamaras, Mitropolit de Nikopole - Grecia, Avortul,
trad. Rom. De Garoafa Coman, Tesalonic, Editura <<Ortodoxos
Kypseli>>, 1991, p. 4.
18. Ibidem, p. 4-5.
19. Ibidem, p. 5.
20. Mitropolitul Melitios Kalamaras, Avortul, trad. Rom.,
p. 9-10.
21. Ibidem, p. 10.
22. Ibidem, p. 10-11.
23. Dupa, Mitropolitul Melitios Kalamaras, op. cit., p. 13.
24. Mitropolitul Melitios Kalamaras, op. cit., p. 19.
25. Dintr-un document elaborat de 92 prof. Universitari ai facultatilor de
medicina din Tesalonic (1986); Apud Mitropolitul Melitios Kalamaras, op.
cit., p. 14.
26. Teologia Morala Ortodoxa, pentru Institutele Teologice, vol. II,
Bucuresti, 1980, p. 148-149.
27. Mantuirea pacatosilor (Biblioteca religioasa a Sfintei Monastiri
romanesti <<Prodromul>> din Sfantul Munte Athos), 1939, p. 342.
28. Discours sur le mariage. Traducere franceza de l'Abbe-F Martin,
Garnier, p. 139, dupa P. Evdokimov, op. cit., p. 166-167.
29. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, op. cit., p. 193-194.
30. Ibidem, p. 195.
31. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, op. cit., p. 185-186.
32. Paul Evdokimov, op. cit., p. 264.
33. Cf. Arhidiac. Prof. Dr. Ioan N. Floca, Drept Canonic Ortodox, Legislatie
si administratie bisericeasca, vol. II, Bucuresti, Editura Institutului
Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1990, p. 103.
34. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, op. cit., p. 190.
35. Prof. Dr. Nicolae Mladin, Familia crestina, in <<Biserica si
problemele vremii>>, Editura <<Dacia Traiana>>, Sibiu,
1947, p. 113.
36. Prof. Constantin Pavel, Familia preotului, in
<<Glasul Bisericii>>, IX, (1960), nr. 1-2, p. 81.
Alte materiale despre avort