a) Sterilitatea voluntara: nota caracteristica
a vietii conjugale din zilele noastre. In orizontul de
gandire pe care-l creeaza legatura dintre iubire si procreatie, conceptia
ortodoxa afirma ca Dumnezeu a randuit o anume emotie amoroasa, specifica
datoriei conjugalc, voind astfel sa-i lege pe soti de serviciul scopurilor
primordiale ale casatoriei. Dar civilizatia noastra nu mai este in stadiul in care sotii sa fie dispusi sa asculte de
imperativele naturii. Ei nu le respecta decat in masura in care legile vietii
concorda cu dispozitiile lor. Or, nicaieri oamenii de astazi nu-si dovceesc
independenta lor, intr-un fel de autonomie "personala", cum si-o
dovedesc in cazul asa-zisei vieti intime, luand placerile alcovului conjugal si
refuzandu-i sarcinile. Nu numai ca pentru omul de azi imensele solicitari ale
instinctului genezic nu au ca scop transmiterea vietii, dar in majoritate
indivizii acestui veac, care participa la viata conjugala, nici nu-si
imagineaza cel putin ca un astfel de rezultat cum e propagarea vietii poate si
trebuie sa fi legat de ceea ce savarsesc ei. "Corectand" natura, ei iau toate precautiile preventive pentru a-i dejuca planurile.
Cand prin imposibil si in ciuda precautilor ce se iau,
viata ameninta sa triumfe, intervin mijloacele radicale.
Sterilitatea voluntara se
asigura de cele mai multe ori de comun acord intre amandoi sotii. Dar cu
sau fara asentimentul unuia dintre soti, rezultatul este
acelasi. Opera naturii este impiedicata, sterilitatea
se substituie fecunditatii. In sfera casatoriei a patruns o perturbare care ii
neaga insusi scopul pentru care a fost instituita. "Concluzia logica si
fizilogica la care ajungem, se exprima un cercetator
in materie, este ca aproape in toate menajele numarul copiilor este numarul
care a fost consimtit. Daca cineva nu are mai mult de trei copiii asta este pentru ca nu a voit sa aiba patru".
Tema sterilitatii voluntare a precedat si a precizat
termenii morali in care va pune teologia in genere in
discutie problema reglementarii nasterilor. Cauzele
sterilitatii sunt mai multe. Daca exista o sterilitate ce apare drept consecinta a viciilor pe seama carora cineva
s-a lasat, si care este pe deplin vinovata, este alta care nu poate fi
invinuita de nimic. Anumite casnicii sterile, fara copii, nu sunt din cauza
aceasta mai putin onorabile decat cele fecunde si de o valoare morala
ireprosabila. Cate eforturi concentrate nu se depun de catre soti ca sa triumfe asupra acestei sterilitati, care constituie
disperarea celor loviti de ea si carora le pricinuieste torturi negraite. Mai
exista si un alt gen de sterilitate nevinovata si care
se obtine in mod artificial printr-o operatie chirurgicala. Daca organe
trupesti, care servesc la transmiterea vietii sunt atinse de vreo boala care
pune in primejdie viata individului, se poate recurge, in toata linistca
constiintei sa se faca operatia, chiar daca ea are
drept urmarc involuntara incapacitatea de a naste copii. In schimb, daca
operatia nu are alt scop dccat acela de a impiedica o
sarcina periculoasa si indizerabila, care poate fi impiedicata prin continenta,
nu mai este ingaduita, de gandirea morala generala, si chiar este absolut
ilicita. "Dar oricat de larga ar fi poarta acestei sterilitati naturale,
suntem obligati sa spunem ca ea nu-i decat o exceptie, care fara indoiala, este
foarte departe de a atinge 20% din nenumaratele cazuri de sterilitate totala
sau partiala".
Sterilitatea voluntara care pune sub semnul
intrebarii sensul insusi al casatoriei crestine, dupa una si aceeasi gandire
religios morala, recruteaza consortii pe care le incadreaza in mai multe
categorii. Prima este formata din acei soti pe care o boala venerica
contractata inainte, in timpul sau dupa casatorie ii face incapabili de a
transmite viata; o alta categorie aduna pe toti aceea pe care pornirea lor spre
desfrau sau egoismul lor fara limita ii fixeaza in sterilitatea sistematica; in
fine, ultima, si cea mai numeroasa, cuprinde multimea imensa a insotirilor care
isi reduc la minimum numarul descendentilor lor. Sustragerea de la datoria
principala a casatoriei e considerata de catre morala crestina incalcarea unui
plan divin, dupa care de indata ce sotii indeplincsc
actul generator de viata nu au nici un drept sa stavileasca mersul natural al
lui. Orice deviere voluntara de la acest mers firesc al colaborarii cu puterea
creatoare, de care se leaga nasterea de prunci, este
un atentat la planul Creatorului si o tradare a angajamentelor luate.
b) Contraceptia
ca eludare a unei legi a casatoriei. Cea mai mare vina ce revine
sterilitatii voluntare o constituie atingerea unei fidelitari datorate, intr-un
fel, lui Dumnezeu insusi, cu atat mai grava cu cat pacatul nu se savarseste in
momente de slabiciune, ci e dinainte intentionat, voit si sotii ralnan in
perpetua contradictie cu sfintenia vointei lui Dumnezeu. Cu privire la
contraceptie, Tertulian se exprima in felul urmator: “Homicidi festinatio
prohibere nasci"(a impiedeca nasterea inseamna a te
grabi sa ucizi). Folosirea precautilor care impiedica nasterea, s-a observat pe
drept cuvant, nu este noua in umanitate si, fara a mai
fi vorba de exemplul amintit in Biblie, unde Onan a practicat inselaciunea
pentru a nu da urmasi vaduvei fratelui sau, este sigur ca la Roma era cunoscut
acest pacat. Acest lucru ni-l spune Juvenal intr-o satira a sa,
unde se vorbeste de sterilitate voluntara, procurata de un avort sau alte
precautiuni luate de femeile maritate sau de curtezane. Pentru crestini,
incalcarea legii morale a genitalitatii nu e numai o atingere a constiintei
umane, ci, in primul rand, a celei crestine, lipsind pe soti de participarea la
o insusire divina. De la acest adevar nu s-a
indepartet niciodata gandirea ortodoxa.
Tratatele de teologie morala,
in general, scot in evidenta intreg cortegiul de nelegiuiri ale atitudinii
anticonceptionale. Odata cu inaugurarea unei casatorii
oarecare se instaleaza practic in alcovul conjugal si metodele sterilitatii
voluntare. Orice menaj care afirma dreptul sau la placere fizica facuta
artificial sterila, afirma prin aceasta ca barbatul si femeia au dreptul sa
separe aceasta placere de serviciile si de functiunea pe care natura le-a
atasat de ea. Prin conduita lor, ei profeseaza ca aceasta placere este un scop
in sine al legaturii conjugale, care legitimeaza interventiile capabile sa puna
piedici in calea transmiterii vietii. Sa iei drcpt
scop ceea ce voia lui Dumnezeu a randuit sa fie un simplu mijloc, inseamna
sa-ti faci din voluptate un idol si sa desparti ceea ce Dumnezeu a impreunat:
efectul actului genezic de viata menita sa fie conceputa. "Opera
lui Dumnezeu este stavilita. Domnul este impiedicat
sa-si desavarseasca visul iubirii". Teza este
pe deplin ortodoxa.
Iubirea conjugala se descopera a fi, in aceasta
perspectiva, in mod evident doar: amor concupiscentiae. Eludand legea
casatoriei ce are ca tinta transmiterea vietii, sotii
dovedesc ca nimic nu este mai pacatos decat placerea schimbata in scop si
despartita de rosturile ei de stimulent si recompensa. Se pare ca, din acest
punct de vedere, logica Fericitului Augustin, desi nu este
de neinvins, contine totusi un adevar. Actul conjugal este
un mijloc determinat, daca nu in intregime, in mod totusi esential, de catre
scopul nasterii ce il are in vedere, "Decus conjugale est castitas
procreandi… hoc est opus nuptiarum” (Frumusetea conjugala este curatirea
procreatiei… aceasta este menirea casatoriei). Fidel augustinianismului,
Conciliul Vatican II vrea si el sa valorifice uniunea conjugala pe aceasta linie,
punand un accent mai deosebit pe actul generarii speciei; cu grija insa de a
arata "valoarea sexualitatii", chiar in afara de genitalitate, de
exemplu, in cazuri de sterilitate nedorita. "Aceasta afectiune (dilectio)
are menirea de a se exprima si implini prin lucrarea ei o dimensiune proprie a
casatoriei". Iata adevarul adevarat: sotii isi sustrag beneficiul si
castigul naturii, al lui Dumnezeu si al societatii in care se gasesc,
insusindu-si plata nedreapta dar anticipata pentru lucrarea de la care s-au
retras, neimplinind o indatorire conjugala si netinand scama de un principiu
moral esential, care nu ingaduie ca cineva sa se bucure de trup, in alt chip
decat in legatura cu nasterea de prunci, in cazurile normale de fecunditate. E un punct de vedcre comun pentru cele doua conceptii
teologice.
c) Atitudinea
crestina fata de contraceptie, in trecut si astazi. Pe asertiunea remarcata
mai sus, cu accentul pus insa pe specificul apusean, ca pe o piatra unghiulara,
isi cladeste mesajul Papa Paul al VIIea, in enciclica Humanae Vitae, precum si
Papa Ioan-Paul al II-lea, in enciclica Evangelium Vitae. In aceste doua
enciclici, e parasita in parte pozitia moralistilor catolici dinainte de
Conciliul Vatican II, dar ea nu este uitata. Poate nu sunt uitate nici consideratii apusene mai vechi. Ce
ar fi in realitate o casatorie al carui scop e eludat, daca nu o forma legala a
prostitutiei, o asociatie a doua pofte trupesti inhamate ca sa desfateze sub
oribile aparente, intr-un fel de desfrau regulat si ingaduit de lume?".
Recunoastem usor, in aceste expresii, cuvintele foarte aspre pe care fericitul
Augustin le adreseaza "egoismului carnal". Numind
acest pacat frauda reciproca, Augustin refuza pe complici sa-i numeasca soti,
deoarece casatoria nu-si mai pastreaza nimic din adevarata ei menire.
"Pana acolo ajunge uneori aceasta cruzime destrabalata sau destrabalare
cruda, incat cauta doctorii pentru sterilitate si daca nu reusesc, cauta sa ucida fatul fiind inca in pantece". In acesti
termeni sunt gandite si cele doua enclitici, cu obervatie ca lasa loc si pentru
infiriparea naturalismului "planificarii familiei", ceea ce nu se
intampla in conceptia rasariteana.
Teologii romano-catolici au incercat sa priveasca intreaga sfera asupra careia se rasfrang
consecinteel funeste ale gandirii si practicilor anticonceptionale. Aprecierile
pe care le fac apartin lumii civilizate de astazi, pe care o supun unui aspru
rechizitoriu, intocmit insa de pe pozitii de gandire scolastica. Intr-adevar se
critica o societate care are idealul de a constitui un astfel de tip de
casatorie si de viata matrimoniala care sa fie adaptata gusturilor,
necesitatilor si moravurilor unor oameni sau credinciosi obisnuiti sa nu admita
uniunea conjugala decat ca o sursa de voluptate, putin dispusi sa accepte responsabilitatea
unei familii sanatoase si viguroase. Asa cum starea de celibat, in lume, din
zilele noastre, nu implica deloc, in opinia generala, datoria abtinerii de la
relatii ilicite, tot la fel starea de casatorie nu mai presupune obligatia
pentru nici una din datoriile pe care marea majoritate a sotilor o primeau
altadata sa o indeplineasca acestei stari de fapt i se da in morala ortodoxa o
mare atentie. Ei i se opune, in primul rand, traditionala
asceza rasariteana.
Ratiunile pentru care se casatoresc oamenii
societatii de astazi, vorbesc de la sine. Oricare pot sa
fie acestea, numai nu pentru a avea copii si a realiza scopurile casatoriei
conferitc de morala traditionala. Vanitatea, pofta de imbogatire, pentru a
asocia doua patrimonii, pentru a legitima un copil natural, pentru a pune in
randuiala o veche legatura, pentru a beneficia de pensii, pentru a pune sfarsit
unei vieti licentioase de care cineva se satura, acestea sunt motivele celor
mai multe casatorii. Practicile sterilitatii voluntare aduc ruina tuturor
celorlalte discipline implicate in relatiile conjugale. In societatea in care
mai multe milioane de menaje asigura prin frauda sterilitatea legaturii lor
casatoriale, nu mai e posibil sa vorbesti celor ce se pregatesc pentru Taina
Nuntii despre datoria lor stricta de castitate si curatie, despre mentinerea
principiului fidelitatii conjugale si a casatoriei indisolubile. Dreptul la placerea facuta artificial sterila se descopera cu
inevitabile consecinte. Nici una din pericolele ce
ameninta trainicia si sanatatea casatoriei nu dispare, ci dimpotriva, toate
sporesc, chiar cand ar fi vorba despre unele interventii luate in cazuri
exceptionale. "Daca este adevarat ca impulsurile fizice sunt atat de
constrangatoare cum se zice, de ce oare cei necasatoriti nu ar pretinde si ei
ca se afla intr-un caz exceptional si, la fel, de ce nu s-ar asculta si
doleantele sotului tanar si ardent, pe care sanatatea sotiei sale il constrange
sa-si caute in afara patului conjugal indispensabilile compensatii
?".
Convingerea unanima a teologilor de toate
categoriile,din trecut, a fost aceea ca in nici un fel
nu trebuie sa fie admise practicile sterilitatii voluntare. Se va abuza de ele de indata ce se vor crede permise pentru
cazuri exceptionale. Fiindca oamenii vor fi todeauna convinsi
ca se afla in unul din aceste cazuri. De asemenea, toti moralistii
cinstiti ai zilelor noastre stiu bine ca copilul rar cand este
dorit, de aceea nu cred pe cei ce spun ca copilul trebuie dorit. Despre
practicile sterilitatii voluntare poate repeta ceea ce
s-a zis si cu privire la divort: precum simpla posibilitate de schimbare duce
la schimbare, la fel si simpla posibilitate de instalare a sterilitatii
voluntare duce la sterilitate, iar modul acesta de gandire si practica este
incomparabil mai general si mai puternic decat incurajarile date rupturii
casatoriei de catre institutia divortului. In adevar, obtinerea unui divort este mult mai complicata decat folosirea unei
"precautiuni".
d) Pruncuciderea privita in contextul
sterilitatii voluntare. In vederea completarii tabloului prezentat pana
aici, si care constituie premisa majora a chestiunii “reglementarii
nasterilor”, ce se afla oarecum in centrul
prcocuparilor moralistilor contemporani. Vom schita datele problemei avortului
voluntar, pe carc il vom completa, dc fapt, in
capitolul urmator (Avortul – rana de moarte a casatoriei). Atitudinea gandirii
crestine traditionale, fata de aceasta anomalie, ce se
observa in intimitatea alcovului conjugal, a fost todeauna o atitudine
categorica si fara echivoc. "Viata trebuie sa fie
ocrotita cu o extrema grija inca de la concepere, pentru ca avortul si
infanticidul sunt crime abominabile". Din momentul intalnirii celor doua
celule vitale, fatul este zamislit ca un principiu de
viata de sine statator, de esenta spirituala, o persoana distincta de a mamei.
"In sanul mamei e o adevarata viata omeneasca, cu insusirile unei persoane
omenesti, cu toate drepturile ce revin unei fiinte spirituale, cu toate
privilegiile pe care nimeni, nicaieri nu le poate avea, fara a viola totodata
legea morala". Viata copilului incepe din clipa in care
e conceput. In acel moment Dumnezeu ii creeaza
sufletul nemuritor. O viata omeneasca intreaga incepe atunci si porunca
lui Dumnezeu "Sa nu ucizi" se intinde pana acolo. Avortul, ca o
suprimare ilicita a unei vieti omenesti, constituie pentru orice constiinta
dreapta, un pacat foarte grav, comparabil cu masacrul
facut de Irod.
Cercetatorii preocupati de problema sociala si
morala a avortului, din viata moderna, o trateaza ca
atare in cadrul general ai sterilitatii voluntare. "Extensiunea
practicilor anticonceptionale este insotita totdeauna
de cresterea numarului avorturilor". Nici nu poate fi
altfel. Cand din neglijenta, nebagare de seama sau accident,
"'precautia" n-a oprit, cum se astepta, transmisia vietii, e logic sa
se caute a se despagubi si a se corija gresala printr-un alt mijloc, foarte
simplu, devenit aproape inofensiv. Pe de alta parte, daca individul are dreptul
sa separe, in patul conjugal emotia senzuala de scopurilc procreatoarc catre
care ea tinde, cum s-ar putea ca dreptul sotilor asupra fatului, respectiv
asupra embrionului, pe care femeia il poarta in pantece, sa fie contestat, cum
nu s-ar putea sa nu fie absolut ?". Omenirea, in istoria
constiintei sale, se gaseste la o rascruce. Cu declararea in Rusia, in
1917, de catre puterea sovietica a “'liberalizarii avortului", apare in
lume asa-zisul drept al mamei de a dispune de viata copilului ei, drept pe care
insa mama nu l-a avut niciodata pana atunci. In acelasi
timp, pozitia intransigenta de condamnare a avortului,
ca expresie a sterilitatii voluntare, se pare ca atinge, in istoria acestei
constiinte umane, un apogeu. Cu toate acestea, morala profesata de teologii
romano-catolici, se gaseste la o cumpana a apelor.
Unii si aceiasi moralisti inaugureaza o alta directie care lasa curs libcr
aceleiasi sterilitati si care aduce cu sine si ideea "reglementarii
nasterilor", atat de mult dezbatuta in viata ecleziastica a
romano-catolicismului contemporan si, in cele din urma, intr-un anumit fel
admisa.
e) Devierea teologiei morale apusene de la
atitudinea traditional crestina privind contraceptia si contragestia. Una
din legile fecunditatii, stabilita de morala romano-catolica, priveste
indatorirea sotilor care indeplinesc actul generator de viata sa nu stavileasca cu nimic mersul sau natural, in vederea
procreerii. Cercetarile din domeniul biologiei au descoperit, in vremea
noastra, prin cei doi savanti, Ogino si Knaus, sterilitatea periodica a femeii.
Interventia moralei apusene a fost prompta: sotii isi pot permite placerea
"convietuirii" in perioada lunara de sterilitate a femeii, fara a
savarsi un pacat de necuratie. Enciclica
"Casti Cannubii" admite in mod categoric aceasta solutie a vietii
conjugale. Evitarea nasterii devine posibila din punct de vedere moral.
"Deoarece nu este nici un mijloc licit pentru a impiedica nasterea,
duhovnicul poate sfatui pe sotii care vor sa evite nasterea ulterioara a
copiilor, totusi cu precautie si prudenta, sa se abtina de la raporturile
conjugale in timpul cand conceptia se face mai usor. Acest mod de a lucra este licit". Metoda Ogino- Knaus estc
acceptata in numele unui adevar religios. "Nu fara rost Creatorul a ingaduit o oarecare odihna organelor materne ale femeii.
Folosind metoda, sotii se adapteaza sau isi adapteaza o asertiunc biologica,
intrand prin aceasta in mersul firii, careia nu i se impotrivesc"
Conciliul Vatican II va face un pas inainte pe aceasta
linie. "Determinarea numarului copiilor depinde in cea din urma instanta,
de hotararea sotilor". Papa Pius al XII-lea, in 1951 a
introdus in aceasta problema a nasterii copiilor o idee noua: “paternitate
responsabila”, pe care Conciliul si-o impropriaza.
f) Ideea paternitatii responsabile in morala
apuseana. Viata pe care parintii trebuie sa o dea
copiilor presupune nu numai o existenta fizica, ci inca si o formare psihica,
ca si conditii de viata normale. Dand nastere copiilor, parintii iau asupra lor atat raspunderea intretinerii lor, cat si a
educatiei lor. Ei nu au nici dreptul de a avea copii,
daca nu au in acelasi timp posibilitatea de a ne asigura existenta. Notiunea de
“limitarea nasterilor", de care se face mult caz in continuare, in morala
apuseana, este identica in esenta cu aceea a
sterilitatii voluntare. Ce se alege din condamnarca avortului si a celorlalte
practici anticonceptionale, pe care catolicismul le-a considerat pacate atat de
grave ? Ramane abstinenta singura
forma acceptabila a "reglementarii nasterii"? Conciliul Vatican II nu afla o portita de scapare. Se va
limita la constatarea unei probleme si la fomularea unui ideal
; '"Biserica recunoaste ca nu poate exista o veritabila
contradictie intre legile divine care calauzesc transmiterea vietii si acelea
care favorizeaza iubirea conjugala autentica". Ferindu-se de a sustine
cauzul maltuzianismului sau a neomaltuzianismului, doctrina conciliara
privitoare la limitarea nasterilor incearca sa depaseasca pozitia clasica a
moralei romano-catolice, trecand de la ideea generatiei de pe planul vietii
animale la aceea de "rationalitate". Moralitatea vietii conjugale nu va mai consta numai in respectul fata de un anumit numar de
acte cu virtuti creatoare, ci si in respectul demnitatii persoanei, fie ca e
vorba de parinti sau copii. "Sexualitatea proprie omului, ca putere
omeneasca de a naste copii, biruie cu prisosinta peste tot ceea ce apartine
treptelor inferioare ale vietii, de unde urmeaza ca actele specificc vietii
conjugale, implinite dupa o autentica demnitate umana, trebuie sa fie ele
insele inconjurate de un mare respect". Facand o concesie subiectivismului
conjugal, teologii romano-catolici raman in cautarea
unor criterii obiective care sa determine in constiinta sotilor numarul
copiilor pe care il accepta, dar pe care pana in prezent nu le-au gasit.
(…)
Nu putem incheia acest capitol, in care am incercat sa dicernem elementele pozitive de cele
negative, din morala apuseana, fara sa facem unele precizari de rigoare, cu
consecinte practice immediate. In raport cu distinctia pe care aceasta morala o
face intre o “planificare familiala naturala” si o “planificare familiala
artificiala”, acceptand ca licita pe prima si respingand ca ilicita pe a doua,
suntem obligati sa observam un refugiu al acestei gandiri la o cazuistica a
mijloacelor contraceptive, care triseaza litera doctrinei oficiale. La drept
vorbind, de vreme ce se admite metoda contraceptiva a
calculului lunar (Ogino-Knaus), hotarul dintre firesc si nefiresc, natural si
artificial, respectiv licit si ilicit, devine greu de precizat, cu totul
imprecis si aleatoriu. Pe de-o parte, actele
"prezervate" prin calcularea zilelor, printr-un mijloc mecanic, ca si
printr-o continenta voita, dar calculata, sunt in fond acte nefiresti.
Pe de alta parte, intentia de a impiedica nasterea
este una si aceeasi, atat pentru mijloacele naturale cat si pentru cele
artificiale. Asadar, problema nu este cea a
mijloacelor, ci problema este a intentiei. Pacatul se
infiripa in ordinea vietii splrituale. Ca atare, se
evita "fraudele contra naturii", dar se comite frauda impotriva dreptei
constiinte, prin promovarea judecatilor oferite de o constiinta stramba.
Iar aceasta e mai mult decat o frauda contra naturii, este o perversiune a
constiintei si o ranire a iubirii privind gravitatea acestui pacat, citim in
Pravila bisericeasca de la Govora "Orice femeie care bea ierburi ca sa nu
nasca copii sa nu se impartaseasca sapte ani si metanii doua sute pe zi, iar de
se va intampla ei a muri, sa nu se ingroape".
g) Combaterea canonica a practicilor
"anticonceptionale", cu efecte contragestive. De incalcarea
planului divin al nasterii de prunci tine un intreg cortegiu de nelegiuiri, o
serie de actiuni si fapte pe care le-am putea imparti, revenind succint asupra
lor, in trei mari categorii de pacate: onanismul conjugal (frauda conjugala),
tehnica asa-zisa “contraceptiva" (practicile folosirii produselor
farmaceutice, din care face parte mai ales "pilula" ca si al altor
tertipuri de ordin mecanic si chirurgical) si avortul provocat (pruncuciderca).
In ce priveste onanismul conjugal, raspandit ca un
sistem generalizat in numeroase medii sociale, este pacatul ce se datoreaza
mentalitatii actuale anticonceptionale si proavortioniste. Dupa precizarile pe
care le-am facut mai sus, sotii in casatorie au ajuns sa
considere pIacerea fizica, vinovata ca atare drept scop al legaturilor
conjugale. Acest scop ar fi, chipurile, in masura sa
legitimeze orice manevra in stare sa impiedice transmiterea vietii. Pe Onan,
insa, care a savarsit acest pacat, ne spune Sfanta Scriptura a Vechiului
Testament, Dumnezeu l-a pedepsit cu moartea (cf. Gen XXXVIII, 10). In Legea
Noua, Sfantul Apostol Pavel scrie: "Nu va amagiti... malahienii nu vor
mosteni Imparatia lui Dumnezeu "(1 Cor. IX, 10). Introducerea mijloacelor
artificiale de restrictie in calea fecunditatii, cum sunt acelea a utilizarii
produselor farmaceutice, mai ales a "pilulei", ca si a tehnicilor
mecanice si chirurgicale, constituie si acestea o practica interzise de
canoane. Luarea unor substante chimice sau produse biologice, in speta
hormonale, in mod preventiv, ar putea fi considerata dupa maniera de utilizare,
ca si dupa intentie, nu doar un pacat asemanator
fraudei sau onaniei conjugale, ci de-a dreptul pacat de pruncucidere.
Substantele si tehnicile mecanice contraceptive sunt in realitate, dupa
efectele lor, mai mult contragestive, decat contraceptive, dupa cum vom vedea,
analizand un fenomen proavortiv a1 vietii contemporane in orice caz, o anumita
nesiguranta in distrugerea celulelor germinative, care ar putea fi mai mult,
adica nimicirea unui embrion format, facea ca acest pacat sa fie trecut, inca
dintr-o perioada mult anterioara vremii noastre, in radul pacatelor de ucidere.
Sfantul Vasile cel Mare, in canonul 2, se pronunta astfel: "Cei care iau
medicamente preventive sunt ucigasi si ei ca si cele care primesc otravuri
ucigatoare de feti (embrioni)". In zilele noastre, insa, actiunea
contragestiva hormonala (pilula) creeaza un fenomen pe
care nu l-a mai cunoscut istoria, iar acesta se cuvine sa fie analizat si
inregistrat in toata gravitatea lui. E vorba despre viata intrauterina a
copilului, descoperita in zilele noastre, prin metode tehnico-stiintifice
superioare, dar in acelasi timp expusa celor mai mari
primejdii, tot datorita descoperirilor in cauza.
Extras din cartea “Adevarul si frumusetea casatoriei”, de Pr. Prof. Dr. Ilie Moldovan
Alte materiale despre avort